Lisää kiintiöpakolaisia Tornioon?

Äänin 6 – 4 (1 poissa) Tornion Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti viime tiistaina 26.01.2016 esittää kaupunginhallitukselle, että Tornion tähän asti joka vuosi vastaanottamien 35 kiintiöpakolaisten määrä tuplataan eli jatkossa otettaisiin 70 kiintiöpakolaista vuosittain. Perheenyhdistämisen kautta määrä tietysti nousee tästä jonkin verran ja lisää tulee vielä niistä Tornion vastaanottokeskuksessa olevista turvapaikanhakijoista jotka oleskeluluvan saatuaan päättävät jäädä Tornioon. Esitin kokouksessa, että kiintiöpakolaisten määrää ei nimenomaan tästä syystä nostettaisi mutta esitykseni ei saanut enemmistön kannatusta.

Tornion lisäksi Lapin kunnista vain Rovaniemi ja Kemi ovat tähän asti ottaneet vastaan kiintiöpakolaisia; Rovaniemi 50 ja Kemi 35. Toki olen kuullut, että määrän nostaminen on tulossa esityslistoille myös näissä kaupungeissa.

Olin viime syyskuussa Lapin Liiton järjestämillä aluekehityspäivillä Rovaniemellä ja mieleeni jäi Kansantaloustieteen professori Vesa Kanniaisen viesti siitä, että valtion pakolaisista maksama korvaus kattaa arviolta vain 60 % todellisista kustannuksista.

Tornion virkamiehet ovat arvioineet, että pakolaiskiintiön nostaminen maksaisi ensi vuonna n. 240 000 euroa. Valtion korvaukset tulevat takautuvasti ja jos Vesa Kanniaisen laskelmat pitävät paikkansa niin tästä summasta saataisiin takaisin vain se 60 %. Tätä rahasummaa ei ole varattu ensi vuoden talousarvioon enkä ymmärrä mistä se raha otettaisiin. Koko viime syksyn olemme miettineet vain ja ainoastaan sitä, että mistä leikataan ja missä voidaan säästää. Olemme ”säästäneet” diabeetikkojen jalkojenhoidosta, kuntoutuksesta, henkilöstön koulutuksesta, henkilökohtaisesta avusta, vanhusten kuljetuspalveluista, vammaisten sopeutumisvalmennuksesta, päihdeongelmaisten kuntoutus- ja katkaisuhoidosta, kalustohankinnoista, perheneuvolan kipeästi tarvitsemasta psykologin virasta jne… Näitä säästöpäätöksiä on ollut tuskallista tehdä ja sen vuoksi tuntuukin nyt aivan käsittämättömältä, että yhtäkkiä rahaa jostakin löytyisi kiintiöpakolaisten määrän kasvattamiseen.

Pakolaisten työnsaantimahdollisuudet täällä ovat olemattomat. Oletettavissa on, että osa heistä on jopa luku- ja kirjoitustaidottomia. Mitkä mahdollisuudet heillä on kotoutua täällä Torniossa jos työttömyys jo nyt lähentelee 20 prosenttia eikä näköpiirissä ole, että tilanne lähitulevaisuudessa muuttuisi. Suurin osa heistä lähtee kuitenkin eteläisen Suomen isoihin kaupunkeihin, heti kun valtion heistä maksama tuki päättyy. Eikö olisi parempi, että heidät alun alkaenkin kotoutettaisiin siellä, missä heillä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet työllistyä ja hankkia toimeentuloa. Mielestäni Tornio on jo vastuunsa kantanut tässä pakolaisongelmassa vastaanottokeskuksen ja järjestelykeskuksen myötä ja kaupunginhallituksen pitäisi nyt uskaltaa myöntää se.

Tässä ELY:n esitys paikkamäärästä, mitkä Lapin kuntien pitäisi päättää.

Kuntapaikkatarve 2016 Lappi