SOtkuTEkele

Sote-uudistuksen kauniina tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen tasapuolisuutta, sekä hillitä kasvavia kustannuksia, kun väestö ikääntyy ja työllisten määrä vähenee.

Kuntien pitää antaa lausunto valinnanvapaudesta 15.12.2017 mennessä. Kun olen lukenut Rovaniemen perusturvan lausuntoa, jää vaikutus lievästä tai jopa hieman varovaisen kriittisestä lausunnosta. Mielestäni lausunto olisi voinut olla vieläkin kriittisempi. Jos vertaamme lausuntoa epävarmuus tai varmuustekijöillä, kymmenestä kohdasta voisi olla epävarmuustekijöitä kahdeksan ja kaksi varmaa. On varmaan helpointa perustella nuo kaksi varmuustekijää, SOtkuTEkele jo syntyessään, tuskainen. Toinen varmuustekijä, miljardien säästöt ovat utopiaa, useiden asiantuntija-arvioiden mukaan minkäänlaisia säästöjä ei synny päinvastoin, todennäköisesti julkisen puolen kuihtumisen myötä kustannukset kasvavat merkittävästi, mutta terveys ei parane. Perussuomalaiset ei hyväksy uutta asiakassetelivetoista esitystä, joka siirtää miljardeja euroja veronmaksajien rahaa yksityisiin taskuihin ilman minkäänlaisia takuita siitä, että asiat paranevat. Päinvastoin, SOtkuTEkele muuttuu yhä kitkerämmäksi ja yhä useammat uskovat, että hyvää siitä ei ainakaan synny.

SOtkuTEkele uhkaa suomalaisten yhdenvertaisuutta, maakunnat ovat erilaisia. Toimivat sosiaali -ja terveyspalvelut ovat olleet hyvinvointiyhteiskuntamme kulmakivi. Meillähän on Euroopan laadukkaimmat ja tehokkaimmat terveyspalvelut. Nykyinen hallitus on ottanut nämä ihmisille tärkeimmät palvelut pelinappuloiksi omassa poliittisessa pelissään, sekä laittanut omat poliittiset agendansa ja intressinsä jopa kansanterveyden edelle, kun se ajaa täysin surkeaa uudistusta väkisin eteenpäin. Jos menetämme toimivat sotepalvelut, se eriarvoistaa Suomea enemmän, kuin mikään muu aiemmin.

Sote uudistuksen sekavuus ja vaikutuksiin liittyvä epätietoisuus johtaa paniikki ratkaisuihin. Meri-Lappi toimii mittakaavassaan hyvänä esimerkkinä, selvitysmiehet apuun. Meri-Lapin päättäjien pelko on näin ymmärrettävää. Heidäthän on valittu huolehtimaan kuntansa asukkaiden hyvinvoinnista. Se, millä saamme koko Lapin maakunnan puhaltamaan yhteiseen hiileen, onkin vaikeampi kysymys, sitä valtiovalta ei ole toimillaan edistänyt vaan päinvastoin. Maakunnan päättäjäthän ovat vedonneet valtioon, että se tulisi jollain tavalla tukemaan sairaaloiden työnjaon sopimisesta, mutta turhaa. Rovaniemen kaupunginjohtaja antoikin nimen kaupungille, ”rosvo-Rovaniemi”, joidenkin mielestä, ei minun vaan keskittämisen. Rovaniemellä 2016 juuri ylitettiin 1000 synnyttäjän rajan. Sairaanhoitopiirin johtaja on valmistellut jo poikkeusluvan hakemista, jotta synnytykset pysyisivät edes Rovaniemellä. Ouluhan on suunnittelemassa 5500 synnyttäjän tiloja. Sinne siis, Utsjokiset, Enontekiöläiset ja muut maakunnan synnyttäjät.

Mitä tästä seuraa Lapin maakunnalle, liittäminen Ouluunko. Meri-Lappi menee omia menojaan, jollei hallitus tee sellaisia ratkaisuja, jolla seutukunta ja sen päättäjät pannaan ”ruotuun”. Se taas olisi varma ”kuolema” sote uudistukselle.

Mutta entä muu Lappi, Ismo Karigasniemeltä joutuu käymään Ivalossa, Pertti Sallasta taas Kemijärvellä, kuten Paavo Posioltakin. Jarmo Savukoskelta käy Sodankylän terveyskeskuksessa, äiti muoriska Sieppijärveltä Kittilässä, Pentti Pellosta Rovaniemellä. Näin toimii keskitetty terveyspalvelu, säästöt. Kun jossain tilaisuudessa erehdyin vannomaan vanhukselle, että terveyskeskusverkostoon ei kosketa, valehtelin, mutta tietämättömyyttäni. Kaikkiaan Kepun maakunta keskittämien tarkoittaa sitä, että 2030 meillä Lapin maakunnassa ei ole kuin kuusi kuntaa.

Sitten se yksi varmimmista varmuustekijästä, kiinteistöt. Kun keskitetään palveluja kuntakeskuksiin, miten käy esimerkiksi Savukosken vasta remontoidun terveyskeskus kiinteistön. Jos maakunta tai valtion omisteinen kiinteistöyhtiö ei tarvitse kiinteistöä, se jää velkoineen kunnan veronmaksajien vastuulle. Kiinteistön uudelleen hyödyntäminen vaikkapa vanhuspalveluun voi olla yksi vaihtoehto. Mutta SOtkuTEkeleestä on jäänyt sosiaalipuoli kokonaan huomioimatta, vähäiseksi. Kärrätäänkö vanhukset jonnekin yhteen massiiviseen keskukseen, kuihtumaan pois, nälässä, vaipat vaihtamatta.

Olen myös ihmetellyt sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilan hiljaisuutta, oliko ”hillotolppa” tärkeämpää, kuin kansanterveys. Niin näkymätönhän sininen tulevaisuus on, ettei kukaan tiedä heidän rooliaan koko soteuudistuksessa, takiaiset. Yhden ”kauhtanan” räksyttämistä lukuun ottamatta, Kemijärvi.