Torvinen erotettu yhdistyksestä

TIEDOTE

Julkaisuvapaa 8.7.2017

Rovaniemen Perussuomalaiset yhdistyksen hallitus 8.7.2017

Rovaniemen Perussuomalaisten yhdistyksen hallitus piti kokouksen 7.7.2017. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Marianna Mölläri seuraavaan yleiseen kokoukseen asti, joka pidetään syyskuussa. Mölläri on toiminut tähän mennessä varapuheenjohtajana. Samalla yhdistyksen hallitus valitsi Kalervo Björkbackan tiedottajaksi seuraavaan yleiseen kokoukseen asti.

Kokouksen esityslistalla oli muun muassa yhdistyksestä eronneiden ja uusien hakemusten käsittely. Yhdistyksestä eroa haki 4 henkilöä ja yksi jäsen erotettiin. Yksi ero ilmoitus tuli kokouksen jo päättyessä sihteerille tekstiviestinä, tämä käsitellään elokuun kokouksessa.

Erotettu on yhdistyksen entinen jäsen ja puheenjohtaja kansanedustaja Matti Torvinen (uv). Torvinen on käytöksellään loukannut syvästi yhdistyksen jäsenistöä kirjoituksillaan ja haastatteluissa mediassa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Torvisen erotessa Perussuomalaisesta puolueesta, hän on myös eronnut valtuustoryhmästä. Valtuustoryhmän hyväksymässä ja allekirjoittamassa valtuustoryhmän säännössä 20 § sanotaan seuraavasti; valtuustoryhmään kuuluva valtuutettu tai varavaltuutettu on erotettava valtuustoryhmästä, jos hänet on erotettu Perussuomalaiset rp:n jäsenyydestä tai hän on liittynyt muun puolueen tai ryhmän organisaatioon tai asettunut muun puolueen tai ryhmän ehdokkaaksi yleisissä vaaleissa. Torvinen on haastattelussa esittänyt mahdollista yhteistyötä valtuustossa, mutta yhdistyksen hallitus suosittaa, että Torvista ei oteta valtuustoryhmän jäseneksi edes sitoutumattomana. Yhdistyksen hallitus kuitenkin suosittaa valtuustoryhmälle, että puolueesta eronnut Jarmo Juntunen hyväksyttäisiin valtuustoryhmään sitoutumattomana jäsenenä. Juntunen on erosta huolimatta kertonut kunnioittavansa Rovaniemen Perussuomalaisten valtuustoryhmän tekemää kuntapolitiikkaa.

Yhdistyksestä eron hakeneista kaikki, yhtä lukuun ottamatta, ovat Torvisen hankkimia jäseniä kevään kuntavaaliin ehdokkaiksi. Heidän menestys kuntavaalissa jäi todella heikoksi, joten heistä ei yksikään yltänyt valtuutetuksi, saati varavaltuutetuksi. Yhdistykseen on liittynyt entisiä yhdistyksen jäseniä sekä suuri määrä uusia. Eronneiden ja uusien jäsenien tulos jää positiiviseksi, jota yhdistyksen hallitus piti ilahduttavana.

Yhdistyksen hallitus totesi myös, että nyt alkaa ”jälleenrakentamisen” aika. Torvinen on käytöksellään ja toiminnallaan saanut eroamaan suuren määrän jäseniä, varsinkin naisia. Yhdistyksen hallitus pyytää kaikilta niiltä anteeksi, joita Torvinen on käytöksellään ja toiminnallaan loukannut. Yhdistys toivottaa kaikki entiset ja uudet jäsenet tervetulleiksi vapautuneeseen ja tarmoa täynnä olevaan Perussuomalaiseen joukkoon. Meidän arvot ja aatteet eivät ole myytävänä.

Rovaniemen Perussuomalaiset tukee yksimieleisesti demokraattisesti valittua puolueen johtoa.

Tiedottaja

Kalervo Björkbacka