Perussuomalaisten Lapin piiri: Metsänomistaja päättää itse metsästään

4.12.2020

Perussuomalaisten Lapin piiri ottaa kantaa metsiemme käyttöä koskevien lakien ja asetusten nykytilaan ja kaavailtuun tulevaisuuteen.

Voimassa olevien lakien ja määräysten jälkeen päätösvalta metsistä kuuluu niiden omistajille. Niille paikallisille toimijoille, jotka metsänsä parhaiten tuntevat. Hyvin hoidetut metsät vaikuttavat ilmaston tilaan postitiivisesti toimimalla samalla hiilensitojia. Metsää voi hoitaa hyvin monella tavalla riippuen metsän tyypistä ja vaikkapa maapohjan laadusta. Metsien uudistaminen hakkaamalla ja sitä kautta taloudellisen hyödyn saaminen on oikeus, jonka pitää tulevaisuudessakin olla maanomistajan päätettävissä.

Maamme metsien hyödyntäminen tuottaa lisäarvoa niin yhteiskunnalle, kuin myös omistajille. Tätä voitaneen pitää oikeutettuna.
Turpeen käytön alasajon seurauksena tuodaan maahamme puuhaketta toiselta mantereelta, jopa Brasilian sademetsistä. Ilmastonsuojelun, kokonaislogistiikan ja ennen kaikkea tavoitteena olevan fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisen kannalta tämä jos mikä on käsittämätöntä.

Voiko ulkomailta tuotu puuhake olla kokonaisedullisempaa kuin kotimaassa paikallisesti ja alueen metsiä hyödyntämällä saatu puuhake?
Puubiomassalle kaavailtua polttoaineveroa ei pidä missään nimessä toteuttaa.

Suositaan paikallista raaka-ainetta, edistetään biotaloutta ja pidetään omat metsämme omissa käsissämme.

Suomalainen metsien hyödyntäminen, käyttäminen ja uudistaminen kestää kyllä vertailun maailmalla.

Perussuomalaisten Lapin piiri ry

Kirjoitettu 4.12.2020