Perussuomalaiset Naiset: Ruotsin rajaa ei saa avata vielä heinäkuussa

Perussuomalaiset Naiset vaatii, ettei Suomen länsirajaa avata Ruotsiin pitkään aikaan koronatilanteen vuoksi. Tällä hetkellä rajarajoitukset ovat voimassa 14.7. saakka ja niitä tulee naisjärjestön mukaan jatkaa. Ruotsi on Euroopan pahimpia koronapesäkkeitä ja virus on levinnyt koko maahan. Viime aikoina korona on iskenyt Pohjois-Ruotsiin, joka hehkuu koronakartalla punaisena.

Länsi-Pohja otti osansa Ruotsin tilanteesta koronaepidemian alkuaikoina, kun virus levisi Ruotsista. Sittemmin tilanne Pohjois-Suomessa on rauhoittunut. Ruotsin puolella Jällivaaran alueella tilanne kuitenkin vain pahenee, ja alueella on jopa kolminkertainen määrä tartuntoja muuhun Ruotsiin verrattuna. Koko Suomessa on raportoitu tällä hetkellä 328 koronakuolemaa, kun Ruotsissa niitä on yli 5300.

– Tässä kohtaa ihmisten terveyden suojelu menee kaupan ja mukavuuden edelle. Vain välttämätön rajaliikenne tulee sallia. Ruotsin rajan matkustusrajoituksia on siis syytä jatkaa ainakin pari kuukautta ja tarkkailla tilannetta.

Suomen tilanteeseen naisjärjestö on tyytyväinen ja siksi toivoo, ettei nyt tilanteen rauhoituttua omilla toimilla aiheuteta uutta aaltoa.

Kirjoitettu 4.7.2020