Rovaniemen kokoomus ei luovu seinistä

Kalervo Björkbacka.

Olen seurannut Rovaniemeläisten nuorten valtuutettujen kirjoittelua taloudesta mielenkiinnolla. Eemeli Kajulan (sd.) ja Miikka Keräsen (vih.) sekä Sara Tuiskun (kok). Kajula ja Keränen ovat argumentoineet kirjoituksensa todella hyvin, Sara Tuisku ei niinkään. Muistan, kun itse aloitin valtuustourani 2013 ja sain ensimmäinen tilinpäätöksen eteeni, se oli järkytys. Talous oli 15 miljoonaa alijäämäinen vuodelta 2012. Edessä oli jälleen 2013 syksyllä päätös 0,5 prosentin veronkorotus, jonka suuruisen jo edellinenkin valtuusto oli tehnyt. Valtuustoryhmänä vastustimme veronkorotusta. Tämän päivän 21 prosentin vero on kriisikunnan yksi kriteereistä. Kun perehdyin talouteen, niin huomasin, että aina vuodesta 2010 talous oli ollut alijäämäinen noin 10 miljoonaa vuodessa ja se jatkui. Saimme siis edelliseltä valtuustolta 2008-2012 ”konkurssipesän” hoidettavaksi. Vuoden 2017 tilinpäätös on valtuustourani ensimmäinen, jossa tuloslaskelmassa ei ole satunnaisia tai kertaluonteisia eriä paikkaamassa tulosta. Talouden tasapainottamiseen vaikuttaa ne toimenpiteet, mitä edellinen valtuusto teki. Tilaaja tuottaja mallista luovuttiin ja siirryttiin 2015 toiminnanohjausjärjestelmään. Työntekijät ovat osallistuneet talouden tasapainottamiseen vapaaehtoisilla säästövapailla, siitä suuri kiitos heille. Valitettavasti ”herrakerho” ei ole tähän pääsääntöisesti osallistunut vaan päin vastoin.

Kirjoituksissa ja muutamassa puhelinkeskustelussa esiin on noussut uusi uimahalli. Uimahallin investointi, jonka konserni tekee, sillä ei ole peruskaupungin talouteen minkään laista vaikutusta vasta, kun kaupunki ostaa palvelut. Sen takia ei veroja tarvitse korottaa, syyt ovat muut ja moninaiset. Menojen karsintaa ei ole se, että lyödään jokin yksittäinen asia pois mielestä, pois pöydältä. On kyettävä katsomaan koko kokonaisuutta. Ei palveluja tuota vain yksi yksittäinen toimiala vaan monta muuta. Jos emme kykene puuttumaan huonoon johtamiseen ja päätöksentekoon, menot kasvaa kasvamistaan. Edessä on veronkorotukset, kun vasenkäsi ei tiedä, mitä oikea tekee. Esitimme ratkaisun 28.5.2018 kaupunginhallituksen kokouksessa Saarenkylän palveluverkostosta. Olisimme yhdistäneet kolmen eri toimialan palvelut saman katon alle. Samalla olisimme luopuneet kaupungin taseessa olevista kiinteistöistä. Olisimme rakentaneet elinkaarimallilla monitoimitalon yhdistäen Saarenkylän palvelut ja maksaneet vain vuokrasta. Mutta se ei niitä kiinnostanut, jotka vastustavat veronkorotuksia. Se jos mikä on vastuutonta verovarojentuhlausta, vastuutonta päätöksentekoa.

Kokoomus toteutti farssin, kun se järjesti varajäsenen painamaan toivottua nappia äänestyksessä. Samalla kokoomus allekirjoitti toiminnallaan veronkorotukset, vaikka se on olevinaan veronkorotuksia vastaan.

Palveluverkko esitys löytyy tästä osoitteesta.

Kalervo Björkbacka (ps)

Kaupunginvaltuutettu, hallituksen jäsen