Laura Huhtasaari: Suomessa ei ole pulaa työvoimasta

8.4.2021

Hallituksen puoliväliriihen alla puheet maahanmuuton rajusta kasvattamisesta ovat saaneet isosti palstatilaa julkisuudessa. Erityisesti vihreät, keskusta ja elinkeinoelämä pitävät maahanmuuttoa patenttiratkaisuna Suomen talouskasvun nostamiseksi. Se, mistä nämä tahot vaikenevat täysin on se, että heidän tavoitteenansa ei ole ensisijaisesti korkeakoulutettujen osaajien houkuttelu Suomeen, vaan halpatyövoiman tuonnin vauhdittaminen kehitysmaista.

Maahanmuuton siunauksellisuudesta käytetään yleensä esimerkkinä naapurimaatamme Ruotsia. Maahanmuuton apostolit muun muassa Suomen elinkeinoelämässä eivät kuitenkaan tuo esiin sitä, että Ruotsissa on kaikista Euroopan maista suurin ero työllisyysasteessa maassa syntyneiden ja ulkomailla syntyneiden välillä. Aasian ja Afrikan maissa syntyneiden ihmisten määrä tuplaantui Ruotsissa 2010–2019 välillä pitkälti turvapaikanhaun ja perheenyhdistämisen vuoksi. Ruotsalainen ekonomisti Mats Hammarstedt on selvittänyt, että samalla aikavälillä näistä maanosista tulevien ihmisten korkeassa työttömyysasteessa ei tapahtunut mitään muutosta parempaan, huolimatta vahvasta talouskasvusta, johon Ruotsi pääsi mukaan heti finanssikriisin jälkeen.

Suomessa on liki puoli miljoonaa ihmistä työttöminä työnhakijoina tai työvoimapoliittisten palveluiden piirissä. Kelan tilastojen mukaan ennenaikaisesti eläköityneitä henkilöitä on maassamme noin 200 000. Nämä lukemat ovat hyvin korkeita, jos otetaan huomioon se, että Suomessa on työllisiä n. 2,5 miljoonaa, eikä määrä ole viimeiseen 10 vuoteen merkittävästi kasvanut. Suomen väestöpyramidi on epäedullinen taloudellisen huoltosuhteen kannalta, mutta on muistettava, että tilanne tasoittuu seuraavien 10–15 vuoden aikana. Ikääntyneiden määrä Suomessa kasvaakin enää yli 75-vuotiaiden keskuudessa. Olisi hätiköityä nyt yrittää ”parantaa” Suomen taloudellista huoltosuhdetta kuskaamalla kehitysmaista Suomeen väkeä, joilla ei ole edellytyksiä tulla nettoveronmaksajiksi.

Valtiovallan prioriteettina on nyt oltava Suomessa jo olevan ison työvoimareservin aktivoiminen, eikä halpatyövoiman kuskaaminen Aasiasta ja Afrikasta. Halpatyövoima ei vain syrjäytä Suomessa jo olevia matalan koulutuksen omaavia henkilöitä työmarkkinoilta, vaan se myös lisää julkisia menoja, koska halpatyöntekijä ei tule palkallaan toimeen Suomessa. Korkeakoulutettuja ammattilaisia Suomeen saadaan, jos täällä ovat muun muassa verotus, päivähoito- ja koulutuspalvelut ja yleinen turvallisuus hyvällä tolalla.

Tässä vielä linkki New Statesmanin juttuun, johon minuakin haastateltiin: https://www.newstatesman.com/politics/brexit/2021/04/after-brexit-why-there-has-been-no-domino-effect-europe

Kaunista kevättä!
Laura